Tuesday, May 25, 2010

Poin ucapan Pengerusi sempena sambutan Hari Guru 2010

1. Salawat dan Salam ke atas Junjungan Besar Rasulullah saw, Ahlul bait dan para Sahabat
2. Ucapan alu-aluan kepada guru, pelajar dan ibubapa
3. Anak-anak adalah satu anugerah.
a. Ibubapa kena jaga elok-elok anak-anak. Selagi belum lepas tanggungan, anak-anak adalah dibawah tanggungjawab ibubapa
b. Guru hanya dapat kawal anak masa sekolah sahaja
c. Anak-anak adalah harta yang sangat berharga.
d. Kita tidak mahu miskin di hari akhirat. Kita ‘kaya’ bila anak-anak yang soleh doakan untuk kita. Macam mana nak dapat anak yang soleh? Kena pastikan mereka dapat ilmu agama secukupnya.
4. Jahil ilmu agama menyebabkan seseorang tidak tahu meletakkan kedudukan Allah dan Rasul-Nya
a. Ada yang tergamak menyamakan Allah seperti makhluk dan Nabi Saw seperti manusia biasa sedangkan Nabi saw diutuskan wahyu dan mempunyai keistimewaan-keistimewaan yang dikhususkan kepada baginda saw sahaja.
5. Sebab itu kita terapkan bacaan Asma-ul Husna, salawat, qasidah dan sirah untuk kukuhkan penghayatan dan kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya.
a. Ingat, satu perkara yang menyampaikan kepada yang wajib maka hukumnya adalah wajib. Mencintai Allah dan Rasul-Nya hukumnya adalah wajib. Jadi bacaan asma-ul Husna, salawat, qasidah dan sirah hukumnya adalah wajib jika ia menambahkan kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya.
b. Nabi saw pernah bersabda bahawa iman seseorang itu belum lagi sempurna hingga ia mencintai Nabi saw lebih dari ibubapanya sendiri, anak-anaknya dan semua manusia lainnya

6. Guru-guru disini adalah sangat istimewa. Tidak seperti guru-guru sekolah biasa. Ini adalah kerana guru-guru ini adalah juga guru-guru tuan-tuan. Sebab apa? Ilmu yang disampai pada anak tuan-tuan mungkin sampai kepada tuan-tuan. Ada anak-anak kita yang mengajar kita doa, qasidah atau hukum tajwid kepada tuan-tuan. Jadi guru ini adalah guru tuan-tuan. Justeru, ibubapa hendaklah memberi penghormatan yang selayaknya kepada guru-guru ini.
7. Perancangan MAPTAM
a. Kita akan teruskan usaha tanamkan jiwa anak-anak dengan salawat, qasidah dan sirah untuk pupuk kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya. Kalau boleh ibubapa juga ambil masa baca kitab-kitab tersebut kerana besar manfaatnya.
b. Yang kita tekankan bukan sahaja akademik pelajar tapi sahsiah dan akhlak.
c. Insyallah di masa akan datang, kita akan tambahkan prasarana sekolah, seperti perpustakaan dan kemudahan teknologi maklumat untuk kemudahan para pelajar. Para ibubapa yang berminat untuk memberi sumbangan kepada MAPTAM khususnya dalam pembelian buku, kitab dan peralatan madrasah bolehlah berbuat demikian samada secara tunai, cek, dimasukkan terus ke akaun madrasah (al-Rajhi Bank 12700-1080571961 atau CIMB 1232-0000-352100) atau membeli sendiri buku, kitab dan peralatan lalu disumbangkan kepada madrasah.
8. Akhir kata, sama-samalah kita memohon ke hadrat Allah semoga segala usaha kita ini mendapat keberkatan dan keredhaan dari-Nya.

No comments:

Post a Comment