Madrasah Pra-Tahfiz al-Mansoorah Putra Perdana (selepas ini disebut MAPTAM) telah ditubuhkan pada tahun 2004 Pada peringkat awal, penubuhan MAPTAM bernaung dibawah nama Persatuan Penduduk Taman Putra Perdana dan memakai nama sekolah agama rakyat yakni KAFA Integrasi al-Mansoorah manakala untuk Tadika Islam, nama yang digunakan ialah Tadika Islam Pra-Tahfiz al-Mansoorah. Namun tidak lama selepas itu, pentadbiran dan pengurusan telah ditukar taraf menjadi milik persendirian memandangkan pembiaya modal untuk pengurusan dan pentadbiran dilaksanakan oleh pemilik tunggal. Semenjak dari awal penubuhannya, kurikulum pembelajaran MAPTAM adalah berpandukan kepada sistem sukatan pelajaran yang disediakan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS). Pada tahun 2009, sejarah terukir lagi apabila berlaku perubahan dari segi carta pentadbiran dan pengurusan apabila pemilikan bertukar tangan. Kini MAPTAM ditadbir oleh seorang pengetua dan seorang pengerusi sebagai penasihat MAPTAM dibantu dengan lima orang tenaga pengajar.
MATLAMAT MAPTAM
Menerapkan elemen-elemen asas yang mesti ada dalam sistem pendidikan Islam kedalam diri pelajar iaitu;
1. Konsep agama (din)
2. Konsep manusia (insan)
3. Konsep ilmu ('ilm dan ma'rifah)
4. Konsep bijaksana (hikmah)
5. Konsep keadilan ('adl)
6. Konsep perbuatan yang benar dan betul ('amal sebagai adab)
7. Konsep universiti (kuliyyah-jami'ah)
OBJEKTIF MAPTAM
1. Melahirkan pelajar yang benar-benar bertaqwa kepada Allah swt dan faham akan tugasnya sebagai khalifah dimuka bumi dan hamba kepada pencipta-Nya
2. Melahirkan pelajar-pelajar yang beradab dan menggunakan akalnya dengan penuh hikmah
3. Melahirkan pelajar-pelajar yang berketrampilan dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan prestasi diri dengan cara mencari ilmu yang benar dan memanfaatkannya untuk tujuan yang benar
VISI MAPTAM
1. Menjadi pusat kecemerlangan pendidikan Islam di kawasan Puchong dalam tempoh tiga tahun dari sekarang
2. Menjadi sekolah integrasi Islam yang menawarkan pengajian harian sekolah biasa dan sekolah KAFA secara bersepadu menjelang tahun 2011
3. Menawarkan pengajian pendidikan Islam untuk peringkat menengah sebagai kesinambungan peringkat sekolah rendah menjelang tahun 2012.
MAPTAM memandang berat tentang kepentingan pendidikan Islam dan berusaha untuk memastikan sistem pendidikan Islam ini tidak hanya tertumpu kepada peringkat rendah tetapi juga berterusan hingga keperingkat menengah. MAPTAM berpendapat bahawa salah satu sebab mengapa gejala keruntuhan moral dan akhlak yang berlaku dikalangan pelajar remaja yang rata-rata terdiri dari pelajar sekolah menengah adalah kerana terputus atau kurangnya perhatian terhadap kurikulum pendidikan Islam peringkat menengah yang bersifat menyeluruh. Mudah-mudahan visi MAPTAM ini diberkati Allah swt dan mendapat sokongan padu dari masyarakat setempat khususnya. Insyallah
No comments:
Post a Comment