Sunday, April 26, 2009

KAMIL Peringkat Daerah 2009

Untuk peringkat daerah Sepang, Sek Rendah Agama Dato Ahmad Razali, Dengkil menjadi tuan rumah. Seramai 8 orang pelajar MAPTAM menyertai peringkat daerah. Empat orang dalam acara khat. Dua orang dalam acara hafazan dan dua orang lagi dalam acara tilawah. Kami memang tidak menaruh harapan yang tinggi untuk memenangi acara yang disertai. Ini memandangkan persiapan kami yang sangat sederhana. Walaubagaimanapun, pertandingan seumpama ini besar ertinya kepada kami kerana ia banyak memberikan pengalaman yang sangat berharga khususnya dari segi ilmu yang diperolehi. Lihatlah bagaimana pelajar apabila mereka menyertai khat, mereka kemudiannya mengenali jenis-jenis tulisan khat dan mempelajarinya. Begitu juga dengan tilawah dimana mereka didedahkan dengan ilmu taranum dan tajwid. Sesungguhnya pertandingan sebegini sangat bermanfaat kepada generasi yang bakal menjadi pemimpin kemudian hari. Bukanlah hadiah yang menjadi matlamat utama tetapi ilmulah yang sebenarnya dicari itu. Insyallah jika diizinkan Tuhan, tahun depan MAPTAM akan menyertai lagi pertandingan ini.
KAMIL peringkat daerah telah diadakan pada 25 April 2009. Dari MAPTAM, kami bertolak dengan dua kereta. Pelajar lelaki menaiki kereta dengan saya manakala pelajar perempuan menaiki kereta dengan isteri saya. Seorang guru pengiring iaitu Ustazah Anis yang telah melatih pelajar-pelajar ini turut menyertai kami. Kami bertolak pada pukul 7.30 pagi dan sampai di lokasi pertandingan pada pukul 8.10 pagi. Perjalanan tidaklah terlalu jauh kerana kami hanya perlu mengikuti lebuhraya Puchong -Putrajaya dan mengambil susur keluar ke Kampung Dato' Ahmad Razali.

Pelajar lelaki sudah tidak sabar-sabar untuk memasuki perkarangan sekolah. Kami semua sebenarnya terhibur dengan telatah Aiman, pelajar termuda dari MAPTAM yang menyertai peringkat daerah ini. Ada sahaja gaya dan ceritanya ketika bersama kami. Beliau baru berusia 8 tahun.

Pelajar perempuan sedang tekun mendengar kata-kata nasihat dari Ustazah Anis, guru yang membimbing mereka

Guru-guru memenuhi ruang meja pendaftaran

Pelajar, guru dan ibubapa membeli juadah dan melihat barang-barang yang dijual di gerai jualan

Kereta hadirin yang berbaris diatas padang. Saya kira pemilihan sekolah ini sebagai tuan rumah daerah sangat baik berdasarkan kepada kemudahan yang ada di sekitarnya. Sebagai contoh, tempat meletak kereta yang luas, masjid yang dekat dengan sekolah dan dewan serta balai raya yang berhampiran dengan kawasan sekolah membolehkan beberapa acara diadakan disana. Jadi, kesesakan di sekolah dapat dikurangkan kerana tumpuan hadirin dapat dialihkan ke tempat-tempat yang disebutkan tadi.

Zul (berbaju hijau) menyertai acara khat tahap dua

Aiman (berbaju hijau) menyertai acara khat tahap satu

Aisyah menyertai acara hafazan tahap dua

Afif menyertai acara tilawah tahap dua

Hafiz (berkaca mata) menyertai acara hafazan tahap dua

Fatin(berbaju hijau) menyertai acara tilawah tahap dua


Nadhirah (dihujung sekali) menyertai acara khat tahap satu

Liyana (berbaju hijau, berpaling kerana sibuk dengan acara yang disertainya) menyertai acara khat tahap dua


Sekolah Rendah Agama Dato' Ahmad Razali, Dengkil. Ini pertama kali saya menjejakkan kaki disekolah ini.

Para pelajar sedang menanti keputusan pertandingan diumumkan

Cuaca agak panas pada hari itu. Pelajar-pelajar tak berhenti-henti minum air bagi menghilangkan dahaga

Semua sekolah yang terlibat duduk didalam dewan menanti acara penutup dan keputusan pertandingan

Tetamu kehormat yang hadir untuk program KAMIL peringkat Daerah Sepang

Juruacara majlis untuk acara penutup dan keputusan pertandingan


Majlis selesai lebih kurang jam 2.00 petang. Kami pulang ke MAPTAM dan sampai setengah jam kemudian. Sesungguhnya pengalaman menyertai pertandingan KAMIL peringkat zon dan daerah adalah suatu pengalaman yang sangat berharga bagi kami kerana pertandingan seperti ini tidak sekadar mencungkil bakat pelajar tetapi juga mendedahkan pelajar dengan ilmu-ilmu yang boleh dimanfaatkan dalam amalan kehidupan.

No comments:

Post a Comment