Tuesday, January 19, 2010

Adab dan Pendidikan - Dari Meja Pengerusi


Adab berkait rapat dengan dunia pendidikan. Proses pendidikan seharusnya mengarahkan para pelajarnya menjadi orang-orang yang beradab. Proses pendidikan yang berhubung dengan pembentukan adab ini disebut sebagai proses ta’dib. Adab sangat penting kerana tanpanya, masyarakat akan terjebak dalam kemudharatan, kezaliman, kebodohan dan kerosakan.Adab harus ditanam dalam diri seluruh manusia di segenap lapisan masyarakat, sama ada pada murid, guru, pemimpin rumah tangga, pemimpin perniagaan, pemimpin masyarakat, dan sebagainya. Kata ta’dib secara bahasa merupakan bentuk mashdar dari kata “addaba” (أدب) yang bererti memberi adab dan mendidik. Dalam kamus bahasa Arab “al-Mu’jam al-Washith”, istilah ta’dib yang biasanya diertikan sebagai “pelatihan” dan “pembiasaan” mempunyai kata makna dasar seperti berikut:
1. Ta’dib berasal dari kata dasar “aduba – ya’dubu” yang bererti melatih, mendisiplinkan diri untuk berperilaku yang baik dan sopan santun.
2. Berasal dari kata dasar “adaba – ya’dibu” yang bererti mengadakan pesta atau jamuan yang terakit-rapat dengan perihal berbuat dan berperilaku sopan.
3. Kata “addaba” sebagai bentuk kata kerja “ta’dib” mengandungi pengertian mendidik, melatih, memperbaiki, mendisiplin, dan memberi tindakan.
Tokoh pemikir besar masa kini, Professor Syed Muhammad Naquib al-Attas berpendapat bahawa istilah ta’dib merupakan istilah yang dianggap tepat dalam memaknai erti pendidikan Islam. Al-Attas mengatakan bahwa adabun ialah disiplin yang menegaskan pengenalan dan pengakuan tempat yang tepat hubungannya dengan kemampuan dan potensi jasmaniah, intelektual dan ruhaniah; pengenalan dan pengakuan akan kenyataan bahwa ilmu dan wujud ditata secara hierarki sesuai dengan tingkat dan darjatnya. Dalam adab akan tercermin keadilan dan kearifan (hikmah). Adab juga meliputi kehidupan material dan spiritual. Seterusnya penekanan adab mencakupi amal dan ilmu sehingga menggabungkan ilmu dan amal serta adab secara harmoni lalu ketiga-tiganya menjadi komponen pendidikan. Menurut al-Attas seperti yang dinyatakannya didalam Risalah Untuk Kaum Muslimin, adab adalah:
“Pengenalan serta pengakuan akan hak keadaan sesuatu dan kedudukan seseorang, dalam rencana susunan berperingkat martabat dan darjat, yang merupakan suatu hakikat yang berlaku dalam tabiat semesta.” Pengenalan adalah ilmu; pengakuan adalah amal. Maka, pengenalan tanpa pengakuan seperti ilmu tanpa amal; dan pengakuan tanpa pengenalan seperti amal tanpa ilmu.” Keduanya sia-sia kerana yang satu mensifatkan keingkaran dan keangkuhan, dan yang satu lagi mensifatkan ketiadasedaran dan kejahilan.”
Al-Attas turut memperkuat pendapatnya ini dengan mengutip hadith Nabi Muhammad SAW: أدبنى ربى فاحسن تأديبي yang bererti “Tuhanku telah mendidikku, dan dengan demikian menjadikan pendidikanku yang terbaik. Al-Attas ternyata memahami pendidikan sebagai suatu upaya untuk membentuk manusia agar kenal dan mengakui akan kewujudan Tuhan dalam hidupnya sehingga ia menjadi hamba yang taat dengan segenap potensi jasmaniah, akal, dan rohaniahnya. Justeru, guru sebagai pendidik perlu memainkan peranan yang besar dalam mencorakkan pemikiran dan kehidupan pelajar bukannya hanya setakat mengajar atau mengupas kandungan teks didalam kelas. Guru perlu membimbing pelajar dengan memberi teladan yang baik disamping menggilap potensi rohani dan jasmani yang ada didalam diri pelajar. Hanya dengan menjadi manusia yang beradab maka barulah seseorang manusia itu tahu akan tanggungjawabnya sebagai hamba dan khalifah Allah.
Salam hormat
Pengerusi

No comments:

Post a Comment